søndag 20. oktober 2013

Livets senhøst


Før eller senere i livet vil vi alle oppleve å miste noen vi er glad i. Sorgen kan ramme hardt og brutalt. Vi kan velge å ta det kontant eller med avdrag. Men vi må igjennom den. Da er det kan hende det beste å ta sorgen i handa og la den lede oss videre på veien. Da vil vi ta det skritt for skritt – fase etter fase. Savnet vil alltid være med oss men med å gå igjennom sorgens alle faser vil vi komme dit hen at livet går videre. Og livet er verdifullt og skal tas vare på. Det skal leves!

Det å miste noen gradvis – bit for bit er også en sorg som må takles. Og det er kanskje ikke så lett å sørge når de du sørger over fremdeles er en del av livet. Men sinnet deres svinner hen – og etterlater seg svarte hull.

Kanskje er det litt diffust i begynnelsen. En setning som gjentas – flere ganger. En hendelse som nylig skjedde er glemt. Og gradvis forsvinner mer og mer. Den personen som du var så glad i – som var din trygge klippe – den som ga deg selve livet blir borte. Rollene byttes. Nå er det du som må bistå – hjelpe – pleie. Men om sinnet svinner så vil du allikevel se i øynene at der inne bor det en sjel som er den samme som du alltid har kjent.


 
 
 
 
TV aksjonen i dag handler om demens. Et viktig tema å sette på dagsordenen. Jeg håper det er mange som vil gi slik at det kan forskes mer på denne sykdommen som rammer alt for mange.

Mine barn frykter at jeg skal bli et offer for den slik mine foreldre ble. Mitt ønske er at gåten løses så vi kan gå alderdommen i møte med et klart sinn.

Ta godt imot bøssebærerne i dag!


 
 
 
 
DEMENS
Jeg ser deg
Du har sår i blikket
For du føler deg alene
og misforstått


Jeg ser deg
Du har sår i hjertet
For innerst inne vet du
det vi alle vet

Jeg ser deg
Du har sår i sjelen
For verden har forlatt deg
og du har forlatt vår

(A.Dyve)

4 kommentarer:

  1. Du må ha meg unnskyldt da jeg er *innflytter* og av og til svikter mine dypere forståelser av norsk...men hva *siktet du til* da du skrev siste ordet i diktet ditt: "AD"? For meg kommer opp kun betydningen "after death" vedrørende Kristus...d.v.s. "BC=Before Christ" sin død og "AD=After". Kan du forklare for meg om dette er hva du tenker på, eller ikke---Uansett blir det litt for diffust for meg, også om jeg har gjettet i riktig retning, "AD"=After the death of Christ. Skal det bety at den med demens har gått videre/ut av livet/"forlatt" VÅR vanlige begrep innenfor liv-og-for døden, gått inn i en annen form for døden enn det Kristus og andre mennesker (uten demens) går til? Huff--vanskelig å forklare dette!
    Veldig fint dikt, bare at jeg forsøker å få med meg hva DU vil at den siste linjen egentlig skal si oss.
    Mvh
    'Just me'

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Beklager at det ble forvirrende - AD er bare mine initialer Astrid Dyve - så for å markere at det var mitt dikt brukte jeg bare initialene under. Håper det ga litt mer mening da :-)

      Slett
    2. Haha--DA må du virkelig ha meg unnskyldt! Guri mala--mye *filosofering* av meg da jeg forsøkte å analysere dine initialer, 'AD'!! Latterlig...morsomt! Takk for forklaringen. ;)
      'Meg igjen'

      Slett

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...