mandag 7. oktober 2013

Vågestykke


«Når kjærligheten gjør tegn til deg, så følg ham. Selv om hans veier er vanskelige og bratte»
(Kahlil Gibran)
 

Hele livet har jeg fulgt kjærligheten. Jeg har lyttet til hjerte og trodd på det det hvisket til meg i stillhet. For hjerte roper ikke høylytt. Det hvisker stille i natten. Så det gjelder å lytte. Være lydhør. Noen ganger har jeg virret rundt og trodd at hjerte ropte; Gå dit!  Ta den veien! Som regel var det omveier. Jeg hadde ikke lyttet nøye etter. Kanskje var det egoet som overdøvde det hjerte prøvde å si meg.
 
Jeg fant riktig vei - til kjærligheten. Men hvorfor er det allikevel slik at jeg holder døren kun på gløtt? Hvorfor våger jeg ikke helt å slippe de jeg elsker helt inn?

Ofte reserverer vi oss- kanskje for å   beskytte oss selv. Kanskje har vi blitt såret og som kjent; brent barn skyr ilden. Eller har vi det så travelt med å leve det perfekte liv – være den perfekte i ett og alt?
Kanskje er det skremmende og «kle seg naken» og slippe andre inn i det som rommer hele meg – med «the good and the bad and the ugly» Kanskje jeg er redd det ikke er bra nok? Er jeg så opptatt av å bare være «good» og skjuler det stygge og det mørke?
 
 
«… lær å kjenne ditt hjertes hemmeligheter og gjennom den lærdommen bli en del av Livets hjerte» skriver Kahlil Gibran videre om kjærligheten. «Hvis du i din frykt bare søker kjærlighetens fred og kjærlighetens gleder, da er det bedre du skjuler din nakenhet og går ut av kjærlighetens dør…»
 
Det handler om å våge å kle seg naken og frigjøre seg fra sitt skall. Det er mitt prosjekt. Våge å se meg selv som «bad» og «ugly» og omfavne også de delene av meg selv. For jeg rommer det hele. Og når jeg aksepterer alt dette blir det kun et lite kunststykke igjen med å åpne hjertedøren på vid gap – for menneskene jeg elsker. Så kanskje lar jeg meg da smelte – til et hjerte av gull.




HØSTMØTE
Iskrystaller
i oktober
Klirrende som glass
Var det alt du hadde å si?
Dine iskrystaller
mot mitt glødende jern
- klarte jeg ikke å smelte
dine reservasjoner?

Hva skal jeg
med mine smedfingre
Hvis de ikke var der
for å smelte deg
til et hjerte
av gull…
(AD)

 
    Alle foto: Astrid Dyve

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...