onsdag 5. februar 2014

SVARTE TANKER OG HVITE LØGNER


Foto: Astrid Dyve


Morgenen var svart og hadde ingenting å by på
Bare mørke
Natten hadde vært svikefull og drømmeløs


Mørket hadde krøpet ubemerket helt inn i sjelen
Svarte tanker
fylte hodet mens jeg øvde på hvite løgner


Hvite løgner om at dagen er fin
Livet er fantastisk
Mens øynene fyltes uavbrutt av tårer

Foto: Astrid Dyve

Hvorfor, tenker jeg og puster dypt
Hvorfor dette mørke?
Som et altoppslukende svart hull



Et uforklarlig sinne tvinger seg vei – opp og fram
Så bilder
Bilder som viser mitt utilgivelige mørke


Foto:Astrid Dyve

Jeg går i skogen hvor frosten har bitt seg fast
Alt er hvitt
Det er som hele skogen hvisker; du  tilgi!


Tilgi meg selv for det mørket jeg har påført andre
Hvordan kan jeg?
Harde ord som såret. Ord som bet seg fast



Så med en engels lette berøring er det som noe forløses
Jeg puster
Hvordan kan jeg be om tilgivelse om jeg ikke tilgir meg selv?


Foto:Astrid Dyve

Jeg går med lette skritt og kjenner takknemlighet
Alt er hvitt
Lyset flommer ut og visker bort mørket.

Tilgivelsens kunst





Nyt CC Cowboys fine sang; Tilgivelsens kunst

3 kommentarer:

  1. Hei Astrid.Gikk inn på bloggen etter adresse i julebrev.Fine dikt med dype tanker. Er det du som skriver så bra?

    SvarSlett
  2. Hei Astrid.Gikk inn på Bloggen etter adresse i julebrev.Her er mange fine dikt med dype tanker. Er det du som skriver så fine dikt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gudbjørg og takk for tilbakemelding. Diktene og tekstene er mine med mindre det står et annet navn etter. Jeg siterer av og til andre og da vil jeg alltid skrive hvem jeg siterer :-)

      Slett

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...