mandag 15. april 2013

Time is an illusion?


I vinter var jeg noen dager alene på hytta - kun meg og min firbente prins. Det var fine dager med sol og lange turer - og litt skriving. En dag fikk jeg en merkelig sanselig opplevelse. Det var som tiden sto stille. Ikke bare som en måte å forklare en tilstand - men virkelig sto stille. Det var som å være i et et rom hvor TID rett og slett ikke eksisterte. I hvert fall ikke i linjær forstand, slik vi er vant til å forholde oss til den.

Jeg måtte ta en titt på klokka og til min store forundring så jeg at fra sist jeg hadde sjekket hadde ikke viserne flyttet seg... Og det var ikke noe i veien med klokka.


Det var en merkelig følelse. Det hender jo man glemmer tid og sted, spesielt når vi er oppslukt av noe som engasjerer oss ekstra. Men dagene var langsomme. Jeg ble sittende å fundere. Var det slik at jeg disse dagene virkelig klarte å være i nuet - her og nå - som om fortid og fremtid ikke var.


Er tiden bare en illusjon? Hva om det virkelig er slik at alt skjer NÅ - i parallelle dimensjoner. Det er en besnærende tanke. Vi er jo oppvokst med å snakke om tiden som noe som går. Og vi har gjerne "dårlig tid"  - vi har "liten tid" eller vi "har ikke tid". og "tiden flyr fra oss". I noen kulturer sier de at tiden går ikke - tiden kommer. Men hva om tiden bare ER. NÅ.

Det moderne samfunnet trenger nok å inndele tiden i dager og uker - timer og minutter. Men vi har blitt slaver av tiden - av klokka. Vi stresser og løper rundt og "har ikke tid" til å være i den. Men tiden er der. Den er hele evigheten i et brøkdel av et sekund.



Den opplevelsen jeg hadde denne vinterdagen oppe i fjellskogen gjorde noe med meg. Som en bevissthetsutvidende gave av ren væren og tilstedeværelse. 

Det å leve langsomt bør være noe alle unner seg fra tid til annen. Å bare være uten mål for dagen - puste - glemme tid og sted -  leve med alle sansene åpne det er balsam for sjelen.



Unn deg en langsom dag!

(Bort sett fra første bilde er de øvrige bildene i dette blogginnlegget lånt fra Facebook. Dessverre har jeg ikke informasjon om opphavseier til bildene.)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...