torsdag 9. mai 2013

Hvem er du?


Hvordan definerer du deg selv? Hvem er du?

Etter at jeg måtte «kaste inn håndkle» og innse at jeg ikke maktet å jobbe lenger måtte jeg finne ut av nettopp disse ekstensielle spørsmålene. Jeg måtte rett og slett definere hvem jeg egentlig er. For nå var jeg ikke lenger kollegaen – spesialpedagogen. Og barna var blitt store så jeg var heller ikke «bare mammaen til» han på fotball-laget eller hun i danseklassen. Selvsagt var jeg mamma – men i en ny rolle – en ny definisjon. Jeg måtte finne tilbake til det som essensielt var MEG. Ikke konen til – ikke mammaen til – ikke kollegaen til – bare MEG!

 

I sosiale settinger med nye mennesker møtte jeg stadig det samme spørsmålet: «Hva driver du med da?» Tja – hva skal en svare? Noen ganger hadde jeg lyst til å si: «Nei, jeg bare driver dank». Men jeg gjorde ikke det. Jeg ville helst krype langs gulvet og forsvinne i det blå. Noen ganger prøvde jeg meg på; jeg er spesialpedagog utdannet… også gikk det vel litt i stå. Og hvorfor skulle jeg legge det fram slik? Som om det var meg? Selvsagt er utdanningen/jobben en del av oss – og kanskje er den for mange det hele. Men jeg ble opptatt av å kunne si noe om hvem jeg er. Ikke hva jeg er – bare hvem jeg er…

 

Jeg har sett mennesker rundt meg som faktisk går helt i stå og får personlige problemer når de slutter i jobben sin – eller når barna flytter ut. For hvem er jeg da?? Som småbarnsforeldre går vi så opp i rollen som omsorgspersoner, så det er faktisk vanskelig den dagen vi står der og ingen har behov for vår daglige omsorg. En god venn av meg sa det så treffende; "jeg er skikkelig dårlig på å være mamma uten unger… " Ja, det blir sånn. Enten det er en ny familie-situasjon som er årsaken eller rett og slett at de håpefulle forlater rede.
 
 

Så jeg måtte re-definere meg selv. Hvem er jeg EGENTLIG? Jeg jobber med saken ennå. Det er et dypdykk i sjelen og mer som skal til. Men det er en spennende reise. Nå sitter jeg her og skriver – og det er en del av meg – og jeg deler det som er meg. For jeg vet at vi er ikke så ulike – selv om vi alle er unike!

Vet du hvem du er? Ikke dama til – typen til – kona til – mammaen til – kollegaen til… vet du hvem du er?

God reise – inn i dypet av det som essensielt er deg!

 
;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...