mandag 27. mai 2013

Jeg - en lystmorder?!


Foto: Astrid Dyve
Så fikk vi smake på sommeren også oppe på fjellet. Der hvor nysnøen lå fager og uskyldshvit for bare ti dager siden, var våren nå på frammarsj. Fuglene kvitret og twitret…vel i hvert fall; de sang som om det var finale i Idol. Gjøken gol – til bikkjas store frustrasjon for hva slags varsel var det liksom? Fjellbjørka hadde så vidt begynt å få noen små søte grønne musører  - SÅ kom varmen. Og da eksploderte naturen som en tidsinnstilt bombe.

Jeg liker konseptet; SOMMER. Jeg elsker å tusle ut i sommermorgenen og nyte frokosten under åpen himmel mens verden våkner til liv – og rusle barbent på solvarme svaberg – kjenne sanden kile mellom tærne – plukke skjell å ta med hjem. Sitte og se utover blinkende hav – lyden av måkeskrik – kjenne havluften forfriskende og forførende kile over naken hud – yre barnerop fra stranden – jeg elsker det!
 
 
 Foto: Astrid Dyve

Eller å sitte ved et stille fjellvann med fiskestanga optimistisk i handa eller å fange bekkørret i fossen, mens myggen biter og sola blinker og flørter med blåbærlyngen etter regnet som falt natten før – jeg kan ikke bedre ha det.
 
 
 
 Foto: Astrid Dyve

Jeg liker konseptet SOMMER. MEN der oppe i fjellskogen en varm – veldig varm maidag eksploderte det. Alle innsektene som var å oppdrive i mils omkrets kom i flokk og følge – i store svermer. Jeg holdt ut med fluer og andre småkryp og de mega store humlene som burde vært avbildet i fugleboka etter størrelsen å dømme. De rotet det til for seg selv med å drukne i kaffekoppen eller gå seg fast i kakeboksen, så de lot jeg være. MEN så kom vepsen – ikke en – de kom i hopetall. Store ekle og hissige. Jeg elsker sommeren MEN jeg hater veps!
 Foto: Astrid dyve

De som kjenner meg vet at jeg er ganske rolig og behersket dame – som elsker dyr og barn og jeg vil beskrive meg selv som ganske snill og temmelig konfliktsky. Men denne dagen – denne veldig varme dagen på fjellet, hvor jeg hadde plassert meg i hytteveggen, under parasollen med god bok og kaffekoppen i passe armlengdes avstand – kunne både bikkja og husbonden i forskrekkelse se sin kjære forvandle seg til en lystmorder. Ja, sågar en seriemorder.

Med fluesmekker som våpen gikk jeg løs på den ene etter andre som kom min vei. Og de var mange – veldig mange. Med tilrop og eder som ikke egner seg på trykk slo jeg vilt og uhemmet til de lå nede. Bikkja ble usikker og holdt seg inne resten av dagen men kikket bekymret ut når det hørtes smell fra fluesmekkeren. Jeg, en lystmorder…
 Foto: Astrid Dyve

Jeg visste ikke jeg hadde det i meg. Men oppriktig talt – jeg innrømmer at jeg har visst det.

Jeg er opptatt av mangfold og at alle har livets rett og respekt for skaperverket og alt det der… men kan jeg bare få lov å sette minus: VEPS – FLÅTT – ORM og helt ærlig er jeg ikke så glad i frosk og flaggermus heller – men de skal jeg ikke ta av dage. Lover!
 Foto: Astrid Dyve
Og jeg lar humla suse...
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...