fredag 16. august 2013

Seinsommer



Foto: Astrid Dyve

«En sommer er over…». Stemmen til Kirsti Sparboe runger sørgmodig fra radioen. Ingen Reiseradiosommer uten. En Reiseradio som har sunget på siste verset - for denne gang.  
Foto: Astrid Dyve
Jeg holder fast på sommer’n. Den er jo ikke over. Vel har den blomstrende høysommeren begynt å falme – men ennå har den ikke visnet til høst.

Jeg drømmer meg dit hvor det er mer sommer enn de fleste andre steder. Ved kysten skinner sola fra høy klar himmel. Havet lokker ennå med noen fine varmegrader og er klarere og grønnere og byr på seg selv.
 Foto: Astrid Dyve

Seinsommer. Smak på ordet. Jeg synes det smaker godt. Det lukter godt.

Det smaker blåbær og epler. Det smaker kantarell og skog.

Det er seinsommerkveld. Sola rødmer i vest og takker høytidelig for seg med et lite nikk. Feriegjestene har pakket og dratt. Det er stille – så stille. Jeg kjenner duften av kaprifolium. En liten vind stryker fløyelsmykt over huden.. jeg grøsser lett. Men ennå er det lun kveld. Jeg puster inn lukten av sjø og duggvått gress og fuktig jord.
 Foto: Astrid Dyve

Seinsommer.

Jeg tenker at jeg er i livets seinsommer. Det føles godt. Min ungdoms vår er over. Jeg har levd ut min sommer og alt som jeg sådde på våren har nå fått blomstre – og nå; en sommer er over… bare å innrømme det. Men langt igjen til høst – og jeg kan nyte det å være i livets seinsommer.

Rekefabrikken i Nevlunghavn
Foto: Astrid Dyve
Foto: Astrid Dyve

Nå kan jeg høste av mine erfaringer og mine opplevelser. Jeg kan se hva livet har lært meg og visdommen tar jeg med meg videre inn i dagene som venter.
Jeg finner en ro. Som en gylden kornåker duver i vinden, flyter jeg i den. Jeg er midt i livet. Og der i midten finner jeg balansepunktet - mellom det jeg har lært og erfart og alt det som venter av nye eventyr. Midt i denne aksen er alt bare ro. Jeg kjenner likevekten.
 Foto: Astrid Dyve

Jeg har sagt det før; jeg liker alle årstider. Derfor møter jeg livets årstider og tar de som de kommer. Det er lenge til høst – nå vil jeg nyte myke seinsommerdager. Nyte frukten av det jeg har sådd.
Foto: Astrid Dyve


Foto: Astrid Dyve

Foto: Astrid Dyve



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...