onsdag 11. september 2013

September morn


Foto: Astrid Dyve

Det hadde vært en flott uke i fjellheimen. Høsten var så vidt ankommet og farget fjell og vidde i sprakende farger i nyanser av rødt og gult. September du er vakker.
Foto: Astrid Dyve
Det var tirsdag. Høstferien var over og vi var på vei hjem. Vi nærmet oss da en klar fin stemme smyger seg ut fra radioen. I det jeg hører stemmen tenker jeg på taco… Ja – taco! Jeg kjente smaken og ble med ett sulten – på taco. Jeg nevner det for min bedre halvdel og vi blir sittende å fundere på hva den koblingen mellom sangen på radioen og taco betydde.

Det er interessant hvordan hjernen vår fungerer. Hvordan vi kobler og assosierer. Denne gangen var det at lørdagen før hadde vi sittet med vår obligatoriske taco-middag og sett på tv – hvor Helene Bøksle sang på Stjernekamp. Og i det jeg hører hennes stemme igjen på radioen, tenker jeg på taco. Så takk til Helene for at det ble taco på en tirsdag. Tirsdager som i min barndom betydde fisk til middag og finsk fjernsynsteater på tv. Denne tirsdagen ble noe helt annet.

Jeg ble sittende å tenke på hvordan musikk og sanger ofte blir assosiert med spesielle følelser og opplevelser. I sommer var det et radioprogram som gikk på P1 som het Selvplukk. Folk sendte inn sine historier knyttet til spesielle sanger. Det var mange morsomme og fine historier.

En dag jeg satt og lyttet på programmet, ble jeg tatt 30 år tilbake i tid. Det var september og det var aller første gang jeg skulle få besøk av han som skulle bli mannen i mitt liv. Vi spilte musikk på min lille kassettspiller. Musikken blandet seg med følelsene og spenningen som var mellom oss – denne aller første kvelden alene sammen.

Morgenen etter sitter min kjæreste på jobben og en sang på radioen gjør at han stopper opp. Sangen hadde han hørt kvelden før og dermed kom følelsene og stemningen tilbake med Neil Diamond sin sang; September Morn.

Foto Astrid Dyve


Det har blitt «vår sang». Og det gir alltid en god og varm følelse når jeg hører den sangen. Derfor kjære September – du er vakker – du er fin – du er min.
September Morn
Neil Diamond

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...