mandag 18. desember 2017

Luke 18


Så kom dagen da jultreet skulle i hus. Som bestilt drysset snøen idyllisk ned fra svart himmel og la seg fint over den lille juletreskogen. 

Så var det å finne det perfekte treet. Jeg forvandles i det øyeblikket til kunden fra helvete. Jeg har en visjon eller snarere en illusjon om å finne det fineste  Disney-juletreet hvert år. Jeg fant det sist jul – nesten. Da ble utfordringen desto større nå. 


Men jeg pustet dypt – lukket øynene og sa: 
«Joda, dette blir bra (nok).» For der og da var ikke det perfekte viktig. Det vi opplevde der i juletreskogen var ordentlig god

STEMNING


I disse søte juletider jakter vi på den gode stemningen. Handelsstanden lokker oss med sin glansede versjon av den. Men for meg er den gode stemningen å finne i det enkle. Det ekte.

Snøen som dalte lett. Smilet og gleden ved å snakke med juletreselgeren – også i år. Komme hjem å se julelysene utenfor huset skinne mot oss. Puste inn kjølig luft. 

Om vi får en hvit jul i år vites ikke, uansett skal vi nok skape stemning. For stemning handler ikke om det perfekte. Ikke om en illusjon om hvordan det skal være. Det handler om å skape – skape fra hjertet.

Foto: Astrid Dyve

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...