søndag 6. januar 2013

Blåtimen


Jeg er glad i alle årstider. Jeg liker skiftningene i naturen og hvordan elementene preger alt. Men i dag - på 13. dag jul - satt jeg i solveggen på hytta, 800 moh. Det var plussgrader i lufta og alt som kunne høres var snøen som smeltet fra taket og fuglene som kvitdret i sky. Ellers var alt stille. Da snek det seg inn en lengsel etter VÅR og lysere tider.

Ja, jeg vet det er 6. januar og ennå skal vi få mange fine vinterdager - kanskje med opplevelser som den jeg beskriver under; Blåtimen. Et lite hverdagsmirakel av kriblende lykke.
 
Blåtimen

"Silence speaks - and sometimes it shouts"

Jeg hørte stillheten rope i dag. Der ute i fjellskogen var det kun ski mot snø som kunne høres.

I det jomfruelige hvite landskapet var det bare mine spor som laget en revne.

Bare reven hadde vært der før meg og viste vei.

Himmelen rødmet i vest og solen hadde forlatt dagen. Mot den dyp blå himmelen kneiste stolte hvitkledte graner - som de var universets guder.

Blåtimen... jeg stopper opp - ikke en lyd å høre - bare stillheten. En følelse av å være i en gedigen katedral hvor glassmaleriene skaper dette fantastiske blå lyset, fyller meg. En visshet om at jeg ikke er alene. Jeg er i ett med naturen - med universet - jeg er i ett med alt. Takknemlighet fyller sjelen - fyller hele meg. Jeg er her - og nå - og det er alt som betyr noe - NÅ.

Blåtimen... jeg puster dypt. En boblende følelse kiler i magen. Et øyeblikk av lykke - et øyeblikk av evigheten.

Det er like før mørket senker seg. Nedover slake lier i silkemyk snø, glir jeg. Snart vil himmelen være dekorert med hele universets skattekammer - stjerner vil funkle og månen vil kikke sørgmodig ned på vår lille klode.

Tilbake på hytta er det lunt og varmt. Bikkja dormer foran peisen - og jeg... jeg setter meg i ørelappstolen - kikker inn i flammene. En helt vanlig lørdag ettermiddag - men allikevel så unik. Fordi jeg er her - og nå - og fordi jeg vet at du og jeg er ett - i ett med alt - alt som er!

TAKK!

 Foto: Astrid Dyve

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...