onsdag 9. januar 2013

Save the earth - it's the only planet with choclate!!!


Så var vi godt inn i januar og det flunk nye året. Jula er for lengst kastet ut. Juleribbe og sylte har gått sin sedvanlige gang igjennom systemet, bare noe av det er transformert til «yndige» blondekanter rundt midjen. Men vi får jo flere råd enn vi kan ta inn i disse tider, om hvordan kvitte oss med julas etterlatenskaper. Intet nytt under solen altså. Vår dyrebare klode overlevde 2012 og nå godt på vei inn i 2013 er vel ikke alt for mye forandret. I hvert fall ikke på overflaten og om vi skal vurdere det ut i fra mediebilde.

Jeg tror ikke på nyttårsforsetter. Eller rettere sagt jeg tror ikke på min egen selvdisiplin til å gjennomføre eventuelle lovnader om et sunnere og bedre liv – trur eg…
Men i desember da pepperkakene luktet av deilig forførende krydder og smakte himmelsk til kaffen og sjokolade ble liksom en stueren ting -det var jo tross alt mørketid og førjulsstemning – da tenkte jeg vel at etter jul da… da skal de overflødige grammene vekk og sjokolade til kaffen blir ikke hverdagskost. Tenkte jeg det tro? Eller tenker jeg nå at jeg burde ha tenkt det. I det minste vurdere å gjøre alvor av tankerekken? Noe søtt til kaffen er tross alt noe gammeldags og for gamle folk?
 

Men vi snakker SJOKOLADE! Det er ikke bare noe søtt til kaffen liksom. Sjokolade er nytelse i ren form. Det er endorfiner – det er proteiner - flavonoider (vet ikke hva det betyr kanskje? Ikke jeg heller men Google fortalte at det betyr antioksidanter, og det vet vi jo hva er…) Ja ja… uansett – poenget mitt var vel nytelse. Det gjør meg godt – det gjør meg glad – det er bedre enn… vel… men altså GODT! Og nesten sunt… 

Vi har en kilo med Kong Haakon konfekt i skapet. Det vil si; det var en kilo, sånn før jul en gang. Kong Haakon var en meget slank og høyreist mann, ergo kan ikke sjokolade være fetende – i hvert fall ikke hans sjokolade. Så konklusjonen på dette logiske resonnementet er at jeg får holde meg til Kong Haakon – i hvert fall så lenge den varer.
 

Livet er kort og sjokolade er godt. Kort og godt; jeg nyter min sjokolade med nesten ren samvittighet. Fordi jeg fortjener det… eller noe sånt.

Bon appétit!
 
(Alle foto hentet fra nett hvor dessverre opphavspersonen ikke er oppgitt. Bilder som er verdt og dele, men beklager at jeg ikke har informasjon om bildene.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...