søndag 13. januar 2013

Kom sommarvind


Lag på lag med ull og dun. Varme støvler med brodder på (ja, jeg har visst kommet i den alderen da jeg innser at brodder er en praktisk og smart greie – grøss!)
Nesetippen og kinnene er det eneste som er blottlagt. Det er januar og Kong Vinter ombestemte seg og tok ut returbillett. Dermed fikk vi gleden av å få hele verden glasert (vel… i hvert fall min verden). Som om det hele var en muffins – som trengte så sårt litt glasur for å innynde seg. Jeg hadde klart meg uten, for å si det sånn. Både muffins og glasur egentlig.

Men det er søndag og det er januar – og SOLA skinner! Jeg våger meg ut i den bitende kulda. Labber i vei som en annen Michelin figur. Pust! Det river i bronkiene. Sakte men sikkert vender kroppen seg til den kalde lufta. Jeg retter opp ryggen – så langt som det går. Våger å løfte haka over halslinningen.


Jeg sa det? Det er SOL! Og Kong Vinter skal ha det – han er god på design. Jeg tror han kunne vært med i Homsepatruljen eller Ekstrem forvandling el. For jammen klarte han å smigre meg når han i desember smurte tjukt på – og overgikk selveste Disney hva vinter-eventyr angår. Og det i tiden før jul - snakk om timing! Sånn vet de dyktigste designerne. Timing is everything!

 
 
Men så kom Sønnavinden med regn og varmende grader – eller i hvert fall varmere grader. Og jeg, naiv som jeg er, tenkte at nå kommer Våren! Vi er godt forbi solsnu – og da lå alt til rette for at våren skulle gjøre sitt inntog, tenkte jeg...
Men jeg har jo kalender og vet at Kong Vinter mener seg å ha enerett på januar og februar med. Så jeg får bare innse at det er vinter.

Og for å være helt ærlig – jeg nyter det. For jeg nyter alt hva årstidene har å by på (altså bortsett fra is og holke og lårhalsbrudd-føre)

Søndagsturen gjorde godt. Litt forfrosne kinn, men pytt pytt. Jeg har sett SOLA. Og jeg gleder meg for hver dag den får skinne noen minutter lengre. Det er jo bare helt fantastisk – vi går mot lysere tider. Og det ikke bare værmessig. Jeg tror på en jord som går lysere tider i møte. Det MÅ vi tro på. Det MÅ vi skape.

Vil du være med så heng på!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...