torsdag 15. desember 2016

Luke 15




Jeg sitter midt på gulvet. Papirruller, pakkebånd og tape ligger strødd rundt meg på alle kanter. Bikkja sniker seg unna med en rull rødt bånd. Julemusikk er en må-ting i en slik anledning. Her skal alle julegavene pakkes inn med kjærlighet og omtanke. 

Så tenker jeg; gir vi gaver fordi det er tradisjon eller er det ekte

SNILLHET

Jeg kan gremme meg over kjøpepress og førjulsstress - over hvor materialistisk samfunnet har blitt. Det viktigste med julen forsvinner i handelstandens klamme grep. 
MEN jeg liker å gi gaver. Jeg vil helst gi mine nærmeste alt de ønsker seg. 






" Jula er en liten oase - et ideal av snillhet" sa Odd Børretzen. 

Kanskje vi skal ta med oss denne oasen ut i det nye året og dele ut snillhet rund baut. Snillhet handler om mye mer enn å gi gaver. Gi noen av din tid. Gi et smil.

"Den sterkeste må være den snilleste"  
(Astrid Lindgren).

"Noen" har snakket om snillhetstyranniet. Og sidestiller snillhet med dumhet. Dumsnill. Ja, kanskje finnes det. 
Men ekte snillhet vitner om indre visdom og klokhet. 
Og den kloke vet også å være snill med seg selv. 

Så vær snill med deg selv i dag. Og med mennesker du møter på din vei.





"If you are kind, people may accuse you of selfish, ulterior motives;
......Be kind anyway!"
(Mor Theresa)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...