fredag 9. desember 2016

LUKE 9

Foto: Astrid Dyve

Desembermorgen bød på fløyelsblå himmel. En purpurfarget stripe av lys var i ferd med å våkne i øst. Det skinte kun en stjerne på himmelen. Julestjerna. 
Månen hang over Grubeåsen og smilte vedmodig. 

Jeg pustet inn. Kjente den myke stemningen smyge seg  innunder huden. Magien i øyeblikket gjorde at jeg følte




YDMYKHET

Ydmyk av det norrøne ordet auðmjúkr - som i betydningen; en som blir lett myk. Jeg liker den forklaringen av ordet. 
I motsetning til synonymer som underdanighet - svakhet - selvutslettende. 

Det handler ikke om å stå med lua i handa og blikket boret i gulvet. Det handler ikke om å stå skolerett for hverken Gud eller hverman. 


Foto: Astrid Dyve

For meg er ydmykhet evnen til å stå i sin egen visdom og klokskap og dele av den, uten å bli belærende. Det er evnen til å lytte til andres innsikt og se på hvert medmenneske som læremester. 

"Det er uklokt å være for sikker på sin egen visdom. Det er sunt å bli minnet om at den sterkeste kan svekkes og den klokeste kan feile" (Mahatma Gandhi)


Ydmykhet er andektighet for det som er utenfor oss. Det som er større enn oss. Derfor følte jeg ydmykhet under desemberhimmelen denne morgenen. 

Å stirre opp i evigheten og vite at vi er et lite fragment i dette store altet - det gjør meg ydmyk.


Foto: Astrid Dyve



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I KORONAENS TID

"  Fysisk avstand trenger ikke bety annet enn at relasjonen mellom oss må finne nye veier.  Og det gjør den- akkurat som vann renner de...